Welkom in het vierde leerjaar!

Als je in het vierde leerjaar binnenstapt, zal je begroet worden door de vele smileys van meester Stefaan of door de superhelden van juf Pieke!

Maar voor je binnenstapt kom je eerst nog een brievenbus tegen. Hierin kunnen boodschapjes gepost worden, zoals tekeningen, vragen, ideetjes,… Op deze manier proberen we ervoor te zorgen dat iedereen zich goed voelt in de klas.
Net zoals in alle andere klassen hebben we lessen rekenen, taal, spelling en ik en de wereld, maar in het vierde leerjaar doen we nog véél meer.
Dagelijks maken we tijd voor kwartierlezen, zodat we geregeld lezen op technisch leesniveau. We lezen ook uiteraard in veel leesboeken. We werken in het schooljaar ook samen met de derde kleuterklas. We oefenen in de klas op het expressief voorlezen van een prentenboek. Later lezen we dit voor aan de kleuters, samen met uitgewerkte spelletjes. Zowel jong als oud geniet ervan!
We maken vele leuke uitstapjes in samenwerking met andere organisaties zoals het gemeentehuis, de jeugddienst, de politie, het Waeseum, project VUUR met de brandweer van Waasmunster, …

Wekelijks hebben we ook autonome ruimte. Dat wil zeggen dat we aan bepaalde projecten kunnen werken: digitale geletterdheid, taalinitiatie Frans, verkeer, groepswerken, …We leren heel veel tijdens de verkeerslessen, maar blijven niet altijd binnen. We trachten geregeld de theorie toe te passen op de speelplaats of in het verkeer.
Met behulp van een superleuke pop Clo Clo leren we al wat Franse woordenschat. Hij leert ons liedjes en spelletjes. De juf of meester vertelt verhalen samen met Clo Clo. Zo pikken we al heel wat Frans op, zonder dat we dit uit het hoofd moeten leren.
We leren binnen digitale geletterdheid werken met tablets en computers. We leren programma’s kennen binnen Microsoft Office zoals OneDrive, Word, PowerPoint. Ook leren we gebruik maken van verschillende apps op de tablet. Via onze digitale kennis nemen we ook deel aan de verplichte Vlaamse Toetsen.

In het vierde leerjaar werken we ook aan zelfstandigheid. Dit komt vooral tot uiting in de taken die de kinderen wekelijks krijgen, waaronder actualiteit. Iedere leerling brengt een nieuwsartikel voor als een echte nieuwslezer en maakt hiervoor gebruik van een camera.
Die zelfstandigheid verwerven we ook tijdens de momenten van ‘leren leren’. We leren een planning maken en gebruiken vaak een checklist bij het studeren. Deze tips passen we ook toe bij het maken van onze eerste boekbespreking en spreekbeurt.
Verder is het samenwerkend leren ook belangrijk tijdens verschillende groepswerken.
Als kers op de taart sluiten we het schooljaar steeds af met een fantastische schoolreis samen met het derde leerjaar.

Op het einde van het schooljaar trekken we erop uit en gaan we op zeeklassen! Er staat ons een heus avontuur te wachten waarbij we strand, zee, duinen en de golfbreker van heel dichtbij gaan bestuderen. We doen verschillende leuke activiteiten: musea bezoeken zoals de Ijzertoren en het Albert I-monument, spelen op het strand, de duinen verkennen, wandelingen, zeediertjes zoeken, garnaalvisser bezoeken, een zandkastelenwedstrijd en nog veel meer.
Een fantastische week waarbij zowel cultuur als natuur aan bod komen en we ongetwijfeld veel plezier met elkaar gaan beleven.

Kortom, in het vierde leerjaar valt veel te beleven! Het is hier echt reuzeleuk!